For å få tilgang til søknadsportalen må du logge deg inn med BankID. Deretter oppretter du en bruker ved å registrere din epostadresse og mobilnummer.
Du oppretter en søknad ved å gå til menyvalget «Søk støtte», som fører deg til årets søknadsordning med tilhørende søknadsfrist. I søknadsskjemaet registrerer du den organisasjonen du representerer og som du søker støtte på vegne av. Når du oppretter en søknad på vegne av en organisasjon blir du automatisk kontaktperson for denne søknaden.
Menyvalget «Mine søknader» gir deg en oversikten over søknaden(e) din(e). Dette gjelder både søknader du har under arbeid og søknader som tidligere enten er innvilget eller avslått.
Inne på den enkelt søknad, i handlingspanelet på høyre side under overskriften «Andre valg», finner du blant annet skjema for utbetaling, søke endring i sluttdato og endring av kontaktperson. Under overskriften «Åpne oppgaver» vil du finne alle påbegynte, men ikke innsendte oppgaver.
Vi anbefaler at du leser gjennom retningslinjene under før du starter søknadsprosessen. Da får du god oversikt over hvilke formelle krav vi stiller til søknaden.
Alle typer organisasjoner kan søke støtte, men dere må ha et organisasjonsnummer og være registrert i Enhetsregisteret i Brønnøysund.
Dere kan søke støtte til tiltak som:
Dere kan søke innenfor et av våre fire formålsområder:
Kunst og kultur
Nærmiljø og kulturarv
Natur og friluftsliv
Idrett og lek
Vi oppfordrer til samarbeid, gjerne på tvers av sjangre og grener. At flere i lokalmiljøet er engasjert i det samme prosjektet er positivt. Vi spleiser også gjerne med andre bidragsytere.
1. Start med søknaden i god tid
Besøk søknadsportalen tidlig for å se hva du skal svare på i skjemaet. Det er fullt mulig å starte på søknaden i dag. Alt lagres underveis og du redigerer så mange ganger du vil.
2. Gjør hjemmeleksa di
Du finner mye informasjon på disse sidene. Bruk tid på å sette deg inn i det som står her. Vi svarer gjerne på spørsmål om prosjektet ditt på telefon eller e-post i tillegg.
3. Involver målgruppa
Vi støtter i hovedsak tiltak for barn og unge inntil 25 år. Søknaden blir bedre hvis de i målgruppa er initiativtakere til prosjektet, eller i hvert fall er involvert i utforming av det.
4. Fortell oss hvem dere er
Vi ønsker å støtte de prosjektene som virkelig gjør en forskjell for andre. Fortell oss hvem dere er, hvilken posisjon dere har i nærmiljøet, hvem dere er til for og hva dere ønsker å få til.
5. Kom raskt til poenget
Forsøk å beskrive hele prosjektet med maks tre ord allerede i tittelen. Et godt eksempel er «Skolebarn i biegården». Vær konkret når du videre beskriver tiltaket. Skriv det viktigste først – ikke gjem det til avslutningen.
6. Vis at det er behov for tiltaket
Fortell oss hvorfor tiltaket er viktig å sette i gang i ditt lokalmiljø. Vis oss hvor stort behovet er, hvor mange som vil få glede av det og hvem som sier de vil bruke det. Sjekk også om det er andre som vil det samme – da kan dere samarbeide.
7. Vit hva det koster og hvem som skal betale
Vi må vite hva tiltaket koster og hvem som skal være med å betale for det. Søker du støtte andre steder også slik at det er flere som kan være med på finansieringen? Kvalifiserer dere kanskje til spillemidler, eller har dere egne midler å bruke?
8. Lag en god plan for gjennomføring
Vi må vite hvordan dere vil gjennomføre prosjektet. Lag en punktvis plan for hva dere skal gjøre og når det skal skje. Vi ønsker også å vite litt om hva som skjer når dere er ferdige – hvordan det skal drives videre eller hvordan det skal vedlikeholdes.
9. Gi oss gode argumenter
Vi bidrar til mange gode tiltak, men kan ikke støtte alle som søker. Fortell oss derfor hvorfor akkurat dette tiltaket bør få støtte.
10. Bruk bilder som beskriver tiltaket
Ofte kan et bilde si mer om et prosjekt enn tusen ord. Legg gjerne ved gode bilder som illustrerer prosjektet, for å hjelpe oss å forstå det enda bedre.
Når du har sendt inn søknaden vil du få en bekreftelse på epost om at vi har mottatt søknaden. Bekreftelsen vil også inneholde et søknadsnummer.
Dersom du har behov for å kontakte oss i forbindelse med saksbehandlingen, vil søknadsnummeret være referansen til den innsendte søknaden.
Det er den enkelte lokalavis og den tildelingskomitéen denne avisen har opprettet som behandler og beslutter alle søknadene.
Alle som har søkt støtte vil få svar uavhengig av om søknaden blir innvilget eller ikke.
Telefon 22 00 90 00
Org nr. 917 127 328
Besøksadresse
Schweigaards gate 15
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo
Fakturaadresse
(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER