Vi er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier. Amedia er et upolitisk, stiftelseseid mediekonsern med dype historiske røtter. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias mer enn 1 300 redaksjonelle medarbeidere oppdaterer løpende to millioner nordmenn med nyheter, nytte, debatt og underholdning. Daglig når våre medier over to millioner lesere gjennom mer enn 100 avistitler.
Vår kommersielle organisasjon skaper bedre effekt for annonsører og markedsplasser over hele Norge. Amedia Annonse bidrar til å finansiere journalistikken.
Et felles utviklingsmiljø gir abonnenter bedre brukeropplevelser og avisene bedre digitale verktøy. Våre effektive trykkerier sikrer papirets bærekraft.
Vår misjon er å sikre et levende demokrati. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk i alle samfunn der vi er representert. Vi er til stede i folks liv, bidrar til at de blir hørt og sett, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta mer informerte valg.
Som eier av 107 avistitler og med 20 partneraviser er det ingen som dekker og forstår hele Norge bedre enn Amedias aviser. Vi er også deleier av 65 avistitler i Sverige gjennom Bonnier News Local, der vi også bidrar til et levende demokrati.
Vår virksomhet er selvfinansiert og ikke børsnotert, noe som betyr at overskuddet vi skaper sammen reinvesteres i journalistikken og våre mediehus. Vårt formål er å sikre sterke redaktørstyrte medier i alle samfunn der vi er representert, med et evighetsperspektiv.
Amedia, slik vi er i dag, ble etablert i 2012 da A-pressen kjøpte og fusjonerte med Edda Media (tidligere Orkla Media). Fusjonen er den historiske begrunnelsen bak navnet “Amedia”.
Våre to forløpere representerer den tidligere arbeiderpressen og borgerpressen, med røtter som strekker seg nesten 200 år tilbake til en periode da aviser ble startet av blant annet politiske partier, fagforeninger og lokale næringsinteresser.
I dag er Amedia en upolitisk utgiver som forvalter mer enn 100 aviser med unik og ulik historie, tradisjon og formål, inkludert Nationen (bondebevegelsens tradisjon) og Nettavisen (liberal tradisjon), samt en rekke lokale og regionale aviser med bakgrunn i A-pressen (arbeiderpressen) og Edda Media (borgerpressen).
Berlingske, grunnlagt i 1749, er Amedias eldste avis. Vår eldste norske avis er Drammens Tidende, tidligere Tiden, som ble lansert i 1832.
Amedia forsvarer ytringsfriheten, pressefriheten, informasjonsfriheten og det åpne samfunn. Vi fremmer demokrati, samfunnsengasjementet og rettssikkerheten, utvikler mediemangfoldet og forsvarer medienes uavhengige rolle.
Amedia har tatt posisjonen som et av Europas mest ledende og mest innovative mediekonsern. Sammen med hver enkelt avis har vi økt etterspørsel og betalingsvilje for digital journalistikk i markedene der vi opererer. Nesten 90 prosent av abonnentene våre leser nå nyheter og annonser digitalt, og over 70 prosent er rene digitalabonnenter. Vår transformasjon drives av en solid datastrategi, der aID, vår unike identitets- og innloggingsløsning, står sentralt.
Amedia var blant de første i verden til å tilby aviser i et sammensatt abonnementsprodukt i mediebransjen. Totalabonnementet +Alt gir tilgang til Norges største redaksjonelle nettverk, som inkluderer mer enn 100 aviser. Dette abonnementet gir stadig mer innhold fra +Alt-universet, inkludert eAviser, direktesendt sport og podkaster gjennom Untold.
Amedia har nylig kjøpt det danske mediekonsernet Berlingske Media, som eier Danmarks eldste avis, Berlingske, samt tabloidavisen B.T., ukeavisen Weekendavisen og den digitale finansavisen Euroinvestor. Vårt mål er å bevare og videreutvikle Berlingske Medias sterke posisjon og anerkjente avistitler.
Som Norges største utgiver av redaktørstyrte medier står vi overfor stadig sterkere konkurranse fra globale teknologigiganter. Globale trender påvirker mediebedrifter i Norge og Norden i økende grad, noe som skaper en mer krevende konkurransesituasjon. For å møte disse utfordringene må hver enkelt avis og mediebransjen som helhet tilpasse seg fundamentale endringer i folks medievaner.
Den nordiske mediebransjen står nå ved et kritisk veiskille. I møte med tøffere tider er økt samarbeid løsningen. Vi må fortsette å konkurrere hardt om journalistisk innhold hver dag, men det er også avgjørende at vi samarbeider mer på tvers av organisasjoner for å håndtere den globale konkurransen.
Ved å stå sammen kan vi takle store utfordringer og utforske nye muligheter. Dette er en kamp vi må vinne for å bevare vårt levende demokrati over tid.
Telefon 22 00 90 00
Org nr. 917 127 328
Besøksadresse
Schweigaards gate 15
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo
Fakturaadresse
(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER